قاتلان جنگلبان گیلانی به دار آویخته شدند

سرانجام پس از گذشت نزدیک به 4 سال از قتل ناجوانمردانه شهید ناصر پیروی رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال در استان گیلان،‌ صبح فردا با تایید نهایی آیت الله هاشمی شاهرودی،‌قاتلان این جنگلبان،‌ به دار مجازرات آویخته می شوند. تایید حکم قصاص برای قاتلان این جنگبان شهید در حالی صورت می گیرد که تا به امروز و با وجود کشته و مجروح شدن بیش از 420 جنگلبان به دست قاچاقچیان چوب ، ‌تاکنون چنین حکمی برای هیچ یک از قاتلان و ضاربان جنگلبانان از سوی قوه قضاییه صادر نشده بود.
اما پیگیری های خانواده شهید ناصر پیروی و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع و نیز برخی نمایندگان مجلس،‌ همچون ندیمی،‌ نماینده لاهیجان باعث شد تا سرانجام بعد از چنیدن بار عدم تایید حکم قصاص توسط دیوان عالی کشور،‌ سرانجام با حمایت خوب دادگستری گیلان و شخص ریاست قوه قضاییه از شهدای جنگلبان،‌ حکم قصاص برای دو نفر از قاتلان این جنگلبان در دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.
شهید ناصر پیروی صبح روز هفتم اردیبشهت ماه سال 1384 و در حالی که شهر رشت را به مقصد ماسال ترک می کرد توسط یک گروه چهارنفره شبه نظامی و در یک ایست بازرسی بعد از پلیس راه رشت به طور غیر قانونی ربوده شد و ساعاتی بعد توسط دونفر از قاتلان به نام های افراسیاب نصیری و پرویز کاظمی به طرز دلخراشی به قتل رسید.
قاتلان که یکی از آنها به نام افراسیاب نصیری،‌ نظامی و با درجه سرهنگی در یکی از نهادهای نظامی گیلان مشغول به خدمت بود،‌ با بستن دست و پای مقتول با تیغ موکت بری سر از بدن ناصر پیروی جدا کردند.
جسد ناصر پیروی بعد از گذشت 3 روز از آدم ربایی توسط نیروهای شبه نظامی و قتل به دست این دو نفر که یکی از آنها نظامی بودند،‌ در جنگل های صومعه سرا کشف شد و بعد از گذشت 40 روز سرانجام با همکاری یکی از افسران دایره جنایی اداره آگاهی تهران قاتلان و آدم ربایان شناسایی و به قتل و آدم ربایی اعتراف کردند.
افراسیاب نصیری متهم به قتل و اجیر کردن 4 نظامی و شبه نظامی برای آدم ربایی و همدستی با پرویز کاظمی برای ارتکاب به قتل بود.
وی بر سر تصاحب 5 هکتار از جنگل های ماسال از ماهها قبل از ارتکاب به قتل، بارها شهید پیروی را به قتل تهدید کرده بود و بعد از اینکه نقشه های شوم وی برای ترور شخصیتی شهید ناصر پیروی نتیجه نداد با اجیر کردن 5 نفر دیگر نقشه قتل را طراحی و به به اجرا گداشت و حتی بعد از ارتکاب به قتل نیز بارها خانواده مقتول را به منظور جلوگیری از پیگیری های قضایی مورد تهدید قرار داد. 

 

منبع: سایت انجمن جبهه طبیعت

 

درگذشت همسر محمد علی اینانلو

درگذشت سرکار خانم مهرنازغفاری پور، همسر آقای محمد علی اینانلو، روزنامه نگار و فیلم ساز طبیعت، مبتکر و پدید آورنده کلاسهای آموزش اکوتوریسم در ایران را خدمت ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای ایشان از خداوند متعال مغفرت و رحمت مسئلت داریم.

محیط زیست دریایی

دریاها، زیستگاه بسیاری از جانوران و موجودات هستند. در اعماق دریاها هزاران گونه گیاهان دریایی حضور دارند و میلیون ها قطعه ماهی در آب ها زندگی می کنند. حضور تعداد زیادی از گونه ها، لزوم حفاظت از دریاها را بیش از پیش برجسته می کند. بدون تردید اصلی ترین عامل آلودگی دریاها و در کل همه آلودگی ها انسان ها هستند. عدم دقت در عبور نفت کش های عظیم و غول پیکر از دریاها و همچنین نشست کوچکترین ماده ای به آب، صدمات جبران ناپذیری به دریاها وارد می کند. به علت روان بودن آب و توانایی نفوذ در همه سطوح یک آلودگی کوچک ممکن است کیلومترها دور رفته و گسترش یابد. همچنین ممکن است در این مسیر هزاران گونه گیاهی و جانوری در آب را نیز آلوده و یا حتی نابود کند.
چنانچه به هنگام عبور نفت کش ها اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه ای نظیر کنترل مخزن سوخت و فرسوده نبودن نفت کش در نظر گرفته شود مطمئناً خطرات احتمالی آلودگی های آب بشدت کاهش می یابد. در اتحادیه اروپا کشتی های فرسوده اجازه فعالیت در آب راه ها را ندارند و پس از سپری شدن مدت زمان استاندارد عمر کشتی، از رده خارج می شوند. تجهیزات الکترونیکی پیشرفته نظیر سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) نیز به یافتن محل دقیق کشتی در صورت بروز سانحه کمک می کند. همچنین وسایل هشداردهنده نیز کوچکترین اختلال را گزارش می دهند.
نفت کش ها و کشتی های حامل مواد سمی درمواقع نامساعد بودن هوا اجازه حرکت ندارند و در برخی کشورها در چنین شرایطی اجازه سوختگیری نیز داده نمی شود. عبور مواد سمی از روی سطح دریاها همواره خطرات فراوانی به دنبال داشته است. ترکیب مواد سمی با آب ممکن است به ایجاد ماده سمی به مراتب قوی تری منجر شود؛ و آنگاه فاجعه ای زیست محیطی و غیرقابل کنترل را شاهد باشیم. آلودگی آب همچون سایر آلودگی ها قابل پیشگیری است اما کنترل و مقابله با آن هزینه های زیادی را به دنبال دارد و تقریباً غیرقابل جبران است.
قوانین و معاهدات بین المللی زیادی درباره حمل ونقل دریایی به تصویب رسیده است. این معاهدات هر اندازه سختگیرانه تر باشد منافع بیشتری برای محیط زیست در بردارد. بسیاری از این معاهدات و کنوانسیون ها جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده است. کارشکنی برخی کشورها بخصوص آمریکا در ممانعت از اجرای برخی قوانین باعث بی اعتبار شدن این معاهدات بین المللی شده است. نشت مواد زاید به رودخانه ها نیز از جمله دلایل آلودگی آب ها است. در کنار رودخانه ها، به دلیل حضور و سکونت افراد و موجودات زنده تأثیرات آلودگی بر آنها نیز بیشتر است. استفاده از این آب های آلوده علاوه بر بیماری های پوستی، بیماری های خطرناک و کشنده گوارشی را نیز به دنبال دارد.
در بسیاری از موارد دیده شده که کارخانه ها فاضلاب های صنعتی خود را که حاوی مقادیر زیادی مواد سمی هستند به رودخانه ها می ریزند، و این علاوه بر ایجاد آلودگی باعث اختلال در اکوسیستم و تغییر در چرخه طبیعی می شود. استفاده از فیلترهای مخصوص که مواد سمی را جذب و مانع انتشار آنها می شود از جمله راه های مؤثر کاهش آلودگی ها است. آنچه مسلم است آن که نمی شود، تنها با تصویب چند معاهده و کنوانسیون بین المللی انتظار داشته باشیم که آلودگی ها به حداقل ممکن برسد؛ بلکه باید اقدامات مؤثر عملی جهت مقابله هر چه بیشتر با گسترش روزافزون آلودگی ها انجام داد تا دیگر شاهد بروز آلودگی های زیست محیطی بخصوص آلودگی آب ها نباشیم.  

 

منبع:سایت انجمن جبهه طبیعت