پرنده نگری چیست؟

رفتن به طبیعت و تماشای پرندگان زیبا، تفریحی است که ده ها سال است در بین مردم دنیا رواج یافته و علاقه مندان فارغ از نوع شغل یا تخصص با شوق و ذوق وافر به این تفریح سالم می پردازند. برخلاف تصور عامه مردم، برای پرنده نگری لازم نیست پرنده شناس باشید، علاقه مندی به طبیعت کافی است. کما اینکه زیبایی و رنگارنگی پرهای یک سهره یا زیبایی آواز یک توکا هر بیننده یا شنونده یی را تحت تاثیر قرار می دهد. آرامش و لذت پرنده نگری به حدی است که بسیاری از روانشناسان آن را راه حلی برای آرامش فکری و تقویت روحیه افراد می دانند.

تعداد پرنده نگرهای دنیا مرتباً رو به افزایش است تا حدی که در کشورهای انگلیس و آلمان برابر طرفداران فوتبال، پرنده نگر وجود دارد. در کشور ما نیز روز به روز بر تعداد دوستداران پرندگان و پرنده نگری افزوده می شود. پرنده نگری جزء هیچ یک از شاخه های علوم محسوب نمی شود و یک پرنده نگر در زمره محققان به شمار نمی رود. بلکه پرنده نگری یکی از زیر شاخه های اکوتوریسم یا طبیعت گردی است. جالب است بدانید پرنده شناس ها بسیار جزیی تر از پرنده نگرها به پرندگان نگاه می کنند و فقط اهداف مطالعاتی و تحقیقاتی را دنبال می کنند. در حالی که پرنده نگری لذت بردن، تجربه کسب کردن و آموختن از دنیای پر رمز و راز پرندگان است و پرنده نگرها برای کسب لذت بیشتر، از جزیی نگری پرهیز می کنند. 

 

چگونه می توان یک پرنده شناس شد
با داشتن یک کتاب راهنما، یک دوربین چشمی و یک دفترچه یادداشت مشاهدات صحرایی، یک فعالیت مهیج آغاز می شود. در مرحله بعدی عضویت در یک کلوپ پرنده نگری و شرکت در کلاس های آموزشی یا همراه شدن با افراد با سابقه، در مدت کوتاهی شما را به یک پرنده نگر خوب تبدیل خواهد کرد.  

از کجا شروع کنیم
شما می توانید از همین امروز آغاز کنید. کافی است با دقت به فضای سبز حیاط خانه خود بنگرید یا در پارک محل زندگی تان به دنبال پرندگان بگردید یا به صدای آنها گوش دهید. در مرحله اول ممکن است نتوانید تفاوت «سار» و «توکای سیاه» را از هم تشخیص دهید، اما همین که فرق کلاغ و طوطی را بدانید یعنی اینکه شما راه را آغاز کرده اید. مطمئن باشید که شما می توانید پرنده نگر خوبی باشید، زیرا خمیر مایه اصلی کار که علاقه است را دارید.  

 

منبع:سایت انجمن جبهه طبیعت 

نظرات 1 + ارسال نظر
هومن روانبخش 1387/09/09 ساعت 23:32

خبر بسیار غم انگیز و خشمگین کننده ایه. از نادانی و کوته بینی این مردمان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد