سال جدید میلادی» گرمترین سال جهان طی نیم دهه آینده خواهد بود!

پایگاه آگاهی رسانی محیط زیست ایران (زیستا): محققان علوم هواشناسی انگلستان اعلام کردند: سال 2009 میلادی گرمترین سال طی پنج سال آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، محققان علوم هواشناسی کالج سلطنتی لندن، طی تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که میانگین گرمای هوا در سال 2009 میلادی آنقدر زیاد می‌شود که از میانگین طولانی مدت خود بالاتر رفته و امکان اینکه سال 2009 میلادی، گرمترین سال طی پنج سال آینده باشد، بسیار زیاد است؛ چرا که گرمای هوای کره زمین 4/0 درجه سانتیگراد در مناطق قطبی و استرالیا افزایش یافته‌است.

این در حالیست که گرمترین سال جهان در سال 1998 میلادی به ثبت رسیده‌است، بطوریکه در آن سال میانگین دمای هوا، 52/14 درجه سانتیگراد بود و حتی از سال‌های 1961 میلادی تا 1990 میلادی نیز که 14 درجه سانتیگراد بود، بیشتر بوده‌است.

پدیده افزایش گرمای جهان «لانینا» نامیده می‌شود که در سال 2009 میلادی، جهان شاهد آن خواهد بود. این پدیده بر «ال نینو» که به معنی گرمایش نابهنجار آب‌های سطحی اقیانوس‌ها در منطقه شرق اقیانوس آرام بوده و یک منطقه استوایی است، تاثیر مخربی می‌گذارد.

علاوه بر این، این دو پدیده – ال نینو و لا نینا – به افزایش گرمای زمین و عوامل بروز آن نظیر افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ذوب یخ‌های قطبی و یخچال‌ها تاثیرگذار هستند.

همچنین گسترش بادهای غالب «بسامان» که از شرق به سمت غرب نواحی استوایی اقیانوس آرام می‌وزند، از جمله عوامل و فاکتورهای مهم در افزایش گرمای زمین به شمار می‌روند.

پرفسور «کریس فولند» یکی از اعضای اداره هواشناسی در «هدلی» انگلستان در این باره گفت: ثبت رکوردهای گرمایش زمین به محققان کمک می‌کند تا گسترش پدیده «ال نینو» را متوجه شده و تاثیرات آن را به دمای سطحی کره زمین به دست آورند.

وی در ادامه افزود: میانگین دمای سال‌های 2001 میلادی تا 2007 میلادی، حدود 44/14 درجه سانتیگراد بود که حدود 21/0 درجه سانتیگراد نسبت به سال‌های 1991 میلادی تا 2000 میلادی افزایش داشته‌است.   

منبع:http://greennews.ir 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد